Pages

Wednesday, April 19, 2017

Om sånt som går att använda igen och igen och igen.



Förra året försökte jag bli bättre på att inte använda så mycket engångsartiklar eller saker som slits efter ganska kort tid och då måste bytas ut. Jag gjorde ett inlägg där jag skrev om några saker jag köpt som du kan hitta här. Jag har använt allt i inlägget förutom make up-rondellerna pga har inte använt make up sen jag minns inte ens när haha. Men behöver jag ta bort smink nån gång så är det ju gött att ha. Och de går ju att använda till annat också. 

Pumpflaskan funkar bra till tvättoljan i badrummet och den lilla tuben har jag i duschen, också med olja i. När jag kommer ihåg att smörja in mig så är det ju gött att slippa göra det efter duschen! :) Amningsinläggen använde jag hela tiden de första månaderna. Nu ligger de i en låda och väntar på eventuell nästa omgång 8) Glasmatlådorna används fortfarande flitigt. De är superpraktiska på så sätt att det går att laga mat i dem och sen bara på med lock och in i kyl :) På bilden är Drakens grötpuckar som jag fryser in i silikonmuffinsform innan de åker ner i burk :)

Blöjorblöjorblöjor. Det ska jag inte skriva om nu och knappt några av dessa finns kvar 8) Men till vänster är mina tygbindor! Jag köpte ju några för att testa och sen köpte jag några fler. Och sen var jag tvungen att använda dem (tråkigt! haha) och de var super! Har bara haft dem en gång så kan väl egentligen inte utvärdera dem jättemycket men på bara några dagar kände jag att jag aldrig mer vill använda engångsbindor. Så det känns ju som ett rätt så bra betyg ändå! 

Vad jag inte visste när jag köpte dessa är att de går att köpa ibland i Köp och sälj tygblöjor-gruppen på Facebook. Det finns en del som syr tygbindor av återbrukade tyger och det hade ju varit ännu mer najs. Menmen. Om jag nånsin behöver köpa fler så kan jag ju titta där först :)

Att sy om gamla kökshanddukar till tvättlappar var också ett bra beslut. De har inte använts jättemycket till just tvättlappar men de är superbra som servetter/trasor. Eftersom de inte är helt släta (pga vävt tyg) passar de väldigt bra till att torka bort gröt från diverse små ansikten och händer 8) Jag har ett par påslakan som är väldigt slitna som ska sys om till tvättlappar och så tänkte jag ha dessa till att städa med enbart.  

Kökshanddukarna används också och jag är så glad att jag tog mig tid att sy en del innan vi flyttade!

Har du något kul tips på att slänga mindre? Eller kanske någon grej som får ett helt annat användningsområde om en använder det mer än en gång? :)

2 comments:

  1. Så mycket bra tips! Jag har stickat och virkat trasor men det är ju såååå tråkigt... Nästa gång gör jag nog som dig och syr om av handdukar. Så smart! Om jag nån gång använder sånna små plastpåsar brukar jag diska dem och sen sätta upp dem på väggen ovanför diskbänken för att torka. På så vis behöver jag bara några få som jag kan använda om och om igen. Hm annars kommer jag inte på nått mer just nu, det är för tidigt på morgonen för det! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja det är inte alltför skoj! Men de håller ju länge iaf så jag har gjort dem lite då och då bara. Nu har min sambo gjort någon också :)

      Smart! Jag har en plastpåse till mina frysta bananer. Den lägger jag alltid in i frysen igen när den är tom så den ska hålla sig fräsch. Och så använder jag den tills den går sönder iaf. Tycker plast är så svårt att komma undan. Många grönsaker är inplastade helt i onödan -.-

      Delete