Wednesday, December 27, 2017

Day of DIY # 123. Color shifting cardigan.

Det är ju nästan så det känns lite tradigt att lägga upp den här koftan för den är stickad med ett Dropsgarn. För er som inte vet så har det företaget vid flera tillfällen plagierat mindre stickdesigners mönster och sen totalt raderat och censurerat kritiken som följt efteråt. Så himla töntigt.

Jag köpte garnet på Syfestivalen i Malmö 2015, innan jag visste om detta. Några nya Dropsgarner blir det inte men jag kommer ju inte slänga dem jag har. För det vore ju också himla töntigt!

Garn: Drops Delight (75 % superwash ull och 25 % polyamid)
Mönster: jag har kombinerat det gamla vanliga mönstret för rätstickad kofta (Simple Baby Cardigan https://www.ravelry.com/patterns/library/simple-baby-cardigan-archived) med oket från boken "Sticka till familjen" som jag använde till min bröllopsbolero
Jag la upp 120 maskor för kroppen och 36 maskor för ärmen som blev 46 maskor med alla ökningar. Gjorde också en resårmudd.
 Stickor: 3,5 till allt förutom muddarna som är på stickor 3 (tror jag, det hade jag inte antecknat...)
Garnåtgång: 97 gram

Jag jobbar vidare på min stora knappsamling och hittade 4 som jag tyckte passade fint till det färgskiftande garnet.

Och så sydde jag i ett knappband i en matchande färg. Jag köpte bandet för att ha till ett jättefint tyg som jag köpte på en medeltidsmarknad. Och så använde jag det till något helt annat för mina grejer är till för att användas! :) (finns ju en hel del band kvar dessutom)

Här syns färgen på garnet lite bättre. Den var svårfotad. Koftan blev för kort i ärmarna så när den var färdig fick den åka till Drakens yngre kompis några veckor. Så kan det gå!

I made a cardigan for my daughter with color shifting yarn. I used a combination of a simple baby cardigan and the yoke from an old book (same as my wedding shrug). I found matching buttons and edging in my stash :) The arm cuffs are knit with size 3 needles and the rest with size 3,5. I used up 97 grams of yarn. The yarn is from Drops, a company I no longer support because they copy other designers work and then censor all criticism. Boh!

Saturday, December 16, 2017

Day of DIY # 122. Wedding shrug.

Ni kanske kommer ihåg att jag fixade min brudklädsel själv i somras. Alltså då när jag gifte mig med han den där ↑ :)

Jag tänkte ju inte på att fota själva klädseln ordentligt då hehe. Så här såg jag för övrigt ut under vigseln, lite fånigt leende för det var ju väldigt pirrigt!

Jag tog med boleron ut på lite utflykter under sommaren också eftersom det lite oväntat var ett väldigt användbart plagg! Väldigt lagom när det kommer en liten kylig pust mitt i sommaren.

Garn: Det enfärgade rödlila är från Ullcentrum och det spräckliga har jag färgat själv! Ull såklart.
Mönster: från en handarbetsbok från typ 80-talet (som jag inte orkar gå och hämta nu oops) Kroppen är rätstickad bara och oket är 1+1 resår i två omgångar med en minskning emellan. Rolig konstruktion!
Stickor: 4,0
Garnåtgång: 98 gram

Fick god rays som uppskattning. Rimligt.

Jag fick en hyska och hake av min mamma att sätta på <3 Det blev pricken över i tycker jag!

Jag har också använt den väldigt mycket hemma. Den värmer faktiskt väldigt mycket över en tunn tröja och det är najs att kunna knäppa den (till skillnad för en sjal).

Men allra coolast är ju ändå att jag gifte mig i den :)

Finally, a post about the shrug I made for our wedding! I found the pattern in an old book and modified it a bit. It's made with wool yarn from Ullcentrum and the speckled is wool that I dyed myself! :) I knit the whole thing with size 4,0 needles and used up 98 grams of yarn. I'm very pleased with it and it's been used a lot at home. Warm and snuggly with beautiful memories <3

Friday, December 15, 2017

Day of DIY # 121. Scrap yarn longies.

 
Alltså, jag har så många färdiga projekt som jag inte bloggat om. Och en hel del som jag inte har fotat heller. Så jag blir lite matt. Jag vill ju alltid göra allting kronologiskt och dittan och dattan. Men då blir det nog aldrig gjort. Så jag tänker att jag bloggar om de lite större sakerna först iaf. Och de som jag faktiskt har bilder av hehe.

I juni började jag på dessa blöjbyxor i lång modell. Helt gjorda i restgarner!

Jag hade samlat alla tåtar i en påse och det var ett sånt projekt som jag bara längtade efter att sätta igång med! Det kändes så roligt och befriande att bara låta garnerna styra utseendet.

Det var också så roligt som jag trott! Påsen tog slut och jag har såklart fortsatt spara alla små rester för att kunna göra ett sånt här roligt projekt igen :)

Garn: Ull från Klippans Yllefabrik i alla dess färger + lite från Ullcentrum och lite random sockgarnsrester.
Mönster: Ullbebis långisar
Stickor: 3,0 till muddarna och 3,5 till resten
Garnåtgång: 82 gram

De var väldans stora när barnet fick prova dem när de var nya och de är fortfarande rätt långa nu när jag provade dem precis. Barnet verkade inte uppskatta den lite rustika ullen. Konstigt! ;) Vi använder ju inte tygblöjor längre men de går kanske att använda som pyjamasbyxor om de tvättas nån mer gång och blir mjukare. Eller så får de läggas undan till nästa.

<3

I made a couple of pants for my kiddo. Totally made of scrap yarn from various projects. Almost all of them wool (a couple of snippets of sock yarn for the legs) since they were intended as cloth diaper longies. We don't use cloth diapers anymore but they're still pretty decent pants (even tho they're still too big...). They're knit with size 3,5 needles and 3,0 for the cuffs. The pattern is called Ullbebis långisar (http://www.blojupproret.se/tygblojor/diy/sticka-blojbyxor-och-inlaggtorrskikt/sticka-ullbebis-langisar/) and it's a free pattern. I used up 82 grams of yarn. It was so much fun using up all the scraps!