Wednesday, May 17, 2017

Day of DIY # 118. Brown wool soaker.

Nu kanske ni tänker "stickar hon inget annat än blöjbyxor?" och svaret är nej. Nej det gör jag inte. Eller ja, nu gör jag ju det. Men jag stickade liksom en hel massa på raken. Och eftersom jag oftast vill lägga upp mina alster kronologiskt så får jag beta av dessa i tur och ordning. Vilket ju är lite jobbigt för jag har ju stickat ett par som är helt fantastiska och så lägger jag upp två par enfärgade (typ.) Huvva!

Garn: Mitt första KRAV-garn tjoho! Här har jag köpt det :) och det röda är från Ullcentrum
Mönster: Frantic Mama soaker som jag modifierat så jag vet inte när jag ska sluta säga att det är det mönstret haha. Jag stickade ett par varv med både stickor 3 och 3,5 efter resåren innan jag bytte till 4or. Så det skulle hålla ihop lite bättre. Och så är det högre i midjan och längre resårer. Och så gjorde jag resår hela vägen ner till benmuddarna och lite mittbak också.
Stickor: Midjemudd stickor 3, benmudd 3,5 och resten stickor 4
Storlek: L (fast 4 maskor färre fram)
Garnåtgång: 63 gram

Garnet var väldigt trevligt att sticka med. Det är så mjukt så det känns nästan som superwash. Lite ovant för mig som mest stickar i lite rivigare garn men det är ju bra när Drakbarnet ska ha det. Garnet är väldigt matt så det var rätt svårt att fota det faktiskt. Färgen är natursvart dvs mörkbrun. Jag ville egentligen ha grått men det var tyvärr slut. Garnet kostar 84 kronor för 100 gram vilket jag tycker är väldigt prisvärt för garn som producerats på ett sjysst sätt i Sverige. Och extra bonus att använda Ullcentrums garn till också. Närproducerat och gött ;)

Tyvärr är lillnosen röd i huden så vi använder engångsblöjor (buhu) just nu men hon har iaf sovit i dessa :) Jag hann kura dem så nu vaknar hon väl insmord om benen också ;) Jag tycker att alla byxorna töjer sig så mycket efter användning. Jag har medvetet stickat dem rätt lösa för att de ska ha utrymme att filtas lite. Får se om jag stickar några på stickor 3 eller 3,5 framöver.

Yes yes... It's another pair of soakers for cloth diapering. These are made with swedish wool yarn :) I made size L but cast on 88 stitches instead of 92. So the front piece has 4 stitches less to make them fit better. I also made them longer. The waist ribbing is knit with size 3 needles, the leg cuffs with 3,5 and the stockinette part with size 4. I used up 63 grams of yarn.

1 comment: