Pages

Wednesday, January 3, 2018

Day of DIY # 125. Small knits.

Alltså det är ju gott nytt år och allt sånt där men jag tänkte jag skulle försöka blogga om allt skapat från 2017 innan jag liksom är färdig med det året. Så nu blir det massa DIY på raken! Här kommer lite små saker jag stickat.

I september stickade jag ett par sockar till min systerdotter E. De blev i olika gröna nyanser för det gillar hennes mamma hehe. Jag gjorde dem olika pga kan jag ju lika gärna göra och så fick min mamma tova dem lite i sin torktumlare för systern hade önskat lite tovade sockar.

Garnerna krympte lite ojämnt men det verkade inte göra så mycket för mottagaren :)

Garn: Olika gröna nyanser och lite vitt från Klippans Yllefabrik
Mönster: Tågsockor från bloggen Carpe Diem
Stickor: 3,5
Garnåtgång: 45 gram

Mitt nästa projekt blev ett par vantar till min man. Faktiskt de första vantarna jag stickat!

Barnet hjälpte till att göra den ytterst oinspirerade fotosessionen lite roligare :')



Garn: Léttlopi i 3 olika färger
Mönster: Holuhraun Volcano Mittens (fast jag skippade flerfärgsstickningen)
Stickor: 4,5
Garnåtgång: 66 gram

Om jag stickar dessa igen ska jag nog ta stickor 4 istället så de blir lite tätare. Kul projekt iaf!

Sen tyckte jag det kunde vara bra om barnet hade mer än en krage så jag stickade en blå. Den blev dock ganska stor och töjde sig mer än den första jag gjorde så den blev mer som back up.

Garn: Shafwolle superwash ull + enfärgat blått från Klippans Yllefabrik
Mönster: eget hittepå, bara massa rätstickning och förkortade varv
Stickor: 3,5
Garnåtgång: 23 gram

I oktober stickade jag ett par sockar till Draken för jag tänkte det kunde vara bra att ha när vi bar i bärselen. Det var dock lite sent på säsongen så de har faktiskt inte blivit använda! Dock är de rätt stora så de passar nog ett tag till och i annat fall får nästa barn ha dem.

Garn: Schafwolle superwash ull i 2 olika spräckliga nyanser
Mönster: blandade maskantalet från Tågsocksmönstret med lite eget hittepå
Stickor: 3,5
Garnåtgång: 48 gram

A bunch of small knits. Nothing fancy, just things that get the job done ;)

2 comments:

  1. Allt det andra fina har jag sett live, men de här sockorna var nya för mig. Är garnet månne tyskt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ett tyskt garn men jag tror pappa köpt det till mig...?

      Delete