Pages

Saturday, April 4, 2015

15 minutes of cleaning.

Hej!
Jag läste ett inlägg på ABM om att städa 15 minuter om dagen för att hålla sin bostad najs och ren. Eftersom jag är så dålig på att städa regelbundet tyckte jag det lät lite spännande. Vi städar oftast en massa när någon ska komma på besök men däremellan blir det stökigt. Vilket gör att det tar så lång tid när vi väl ska göra det. Jag berättade iaf om idéen för sambon och eftersom vi är två blir det ju hela 30 minuters städande per dag :)

 Nu har vi hållit på i ett par veckor och jag tycker att det fungerar bra. Jag har inte städat 15 minuter varje dag men det har ändå fått mig att tänka på att hålla ordning på ett annat sätt.

Och när jag väl börjat städa blir det ofta 5-10 minuter till. För att kompensera för dagen innan eller för att jag helt enkelt kommit igång och vill få undan lite till.

Det blir nästan lite roligt och utmanande att hitta saker att göra i 15 minuter. Förvånansvärt faktiskt hur lite det blir att städa om vi städat våra minuter varje dag.

Det är ju faktiskt väldigt skönt att ha det städat. Tänk bara att kunna spontanbjuda hem folk haha :) Jag gillar metoden och ska försöka fortsätta med det!

Me and the bf are trying out a new approach to cleaning. I read about it over at A Beautiful Mess. 15 minutes of cleaning everyday to keep your house or apartment looking good all the time. I really like it. 15 minutes is not very long but you can still get a lot done :)
Toodels!

9 comments:

  1. Det där är en bra grej tycker jag! Funkar helt okej om man håller det varje dag, som jag sällan lyckas med mer än en vecka i sträck haha. Då kör jag en annan variant när en större städning behövs, max 10 minuter effektiv städning per rum då blir hela huset klart på en och en halv timme :)

    ReplyDelete
  2. Det måste jag testa! En kvart är inte så mycket, med bra podd i öronen kan det t o m vara lite trevligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja asså en kvart går faktiskt rätt fort samtidigt som jag tycker det räcker till rätt mycket :)

      Delete
  3. Wow, det måste jag testa. Mycket bra grej i teorin, ska bli spännande att se om det funkar lika bra för mig som för dig. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja testa! Jag har varit slarvig nu när min sambo inte varit hemma pga kvällsjobb men då har jag å andra sidan inte smutsat ner så mycket disk. För tillfället har vi kaos pga fönsterbyte så nu behöver vi en rejäääl städning!

      Delete
  4. Wow vad lyxigt att ha så fint hemma! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ju lite lättare när det inte bor några barn i lägenheten ;) Den här helgen har vi fixat en massa och möblerat om så nu ska det bli ännu finare!

      Delete
    2. Haha, ja fast det kanske är ännu viktigare just när man har en sådan liten virvelvind. Eller ja.. just nu försöker jag prioritera mitt promenerande varje dag :)

      Delete
    3. Tror den bästa metoden för att hålla någorlunda städat är att inte ha så mycket grejer... Jobbar på't! Ja det tycker jag du gör rätt i! Jag promenerar till och från jobbet de flesta dagar. Skönt! (för det mesta, inte nu när vinden låter som att den ska riva byggnaden...)

      Delete