Pages

Wednesday, March 22, 2017

Varför jag älskar min bärsele i bilder.

Hej! Jag har bett sambon ta lite bilder på mig när jag använder vår bärsele för jag tänkte skriva lite om den här. Men min hjärna funkar lite trögt och jag får så lång startsträcka när jag känner att jag ska göra saker utförligt så här kommer istället en massa bilder och lite text om varför jag älskar vår bärsele, och hade haft svårt att klara mig utan den!

 Det går att bära på ryggen enkelt (tycker jag). Jag sätter selen i midjan och på sidan och sen skuttar jag runt henne till ryggen. Hon tycker det är trevligt att sitta där bak medan jag dammsuger vilket resulterat i att vi i perioder har väldigt rent hemma x) Det är gött att båda kan städa istället för att en städar och en underhåller tösen :) Win win!


(som en extra bonus tycker barnet att det är en förträfflig leksak)

Det blir många knäböj haha.

Ganska skojigt att ha ett barn på ryggen. Hon brukar vara nöjd åtminstone en halvtimme så länge jag rör på mig så hon får något att titta på. Ibland lägger jag ner något hon kan tugga på, här en hemmastickad haklapp.

Men allt som oftast hamnar vi här i de finaste fåtöljerna (har två likadana) som jag ärvt av min mormor och morfar, med en stickning. När hon somnat får jag sitta ner och finns det något bättre än att kunna lukta på sitt sovande barns huvud? (förutom då att det är typiskt oergonomiskt att sticka med bärsele haha ;))

Sammanfattningsvis så är det en Ergobaby bärsele vi har. Sambon använder den också (tex just nu när barnet sover hos honom) men jag har visst inte fått några bilder på det. Jag köpte den på Tradera för 420 spänn inkl frakt. Tipstips att kolla där. Det brukar finnas några stycken ute hela tiden :) En annan sak jag gillar med min variant är att den har en fickpåse som går att ta av. Det är två blixtlåsfack på påsen, mycket praktiskt när jag är ute!

För inspiration om ryggbärande kan du läsa Babybabys fina inlägg med massor av bilder och tips! Här är länken.
(sen tycker jag att du ska läsa allt annat på hennes blogg för det är verkligen den bästa bloggen jag vet när det gäller amning, barnbärande och allt som hör den världen till!)

Hur bär du ditt barn? :)

6 comments:

  1. Heeela tiden! Fast det visste du redan 😉 idag spelade jag Mario kart med Ellingen på ryggen i en timme. Inte helt skönt men det funkar 😊 Pratade just med mamma, hon ska sy dreggelskydd åt min sele 😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Phoo ja jag är inte så van vid att bära en massa utöver sovandet ändå. Idag satt det långt inne med sövandet, då är det ganska tradigt att behöva ha barnet på sig hela tiden...

      Delete
  2. Åhhh! Så fint inlägg! Ser så himla mysigt och praktiskt ut. Jag har mina päron på besök och var tvungen att visa mamma bilderna, hon berättade att hon också älskat att bära runt oss i bärsele när vi va små. Hon hade haft en blåvitrandig med tjocka band som hon demonstrerade hur hon svingade över huvudet för att få den på ryggen :O Såg heeeelt livsfarligt ut tycker jag.... Men å andra sidan brukar ju mödrar ha superkrafter så inte så konstigt att svingandet alltid gick bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är superpraktiskt och oftast supermysigt ;) Oj ja det lät lite läskigt! Många som är duktiga med att bära i sjal på rygg kan ju göra såna akrobatiska övningar xD

      Delete
  3. Jag älskade också bärselen, speciellt till den yngsta. Då hade jag alltid två fria händer, till storebror och allt annat som man vill göra. Har aldrig burit på ryggen dock, men det ser ju onekligen både mysigt och praktiskt ut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är jättepraktiskt. Men jag får akta mig lite så jag inte får ont i ryggen.. Hon sover 99% av sina dagsovningar på min mage... Blir ganska tungt efter ett tag även om jag får sitta ner när hon somnat.

      Delete