Pages

Friday, March 16, 2018

Day of DIY # 132. Grey barnehagelua.

Jag har stickat en till lambhúshetta! Här ser ni även barnets bilåkaroutfit som bara består av stickade ytterkläder :) Och så katten Findus som hon fick av sin Afi.

Garn: Schachenmayr Juvel (det gråa och bruna), Schafwolle sockgarn (det spräckliga) och det mörkgråa heter Flying Flock och är ett ullgarn jag köpte i Skottland 2012 :D
Mönster: Barnehagelua (hittas här!)
Stickor: 3,0 till det resårstickade, 3,5 till det rätstickade och så maskade jag av med stickor 4,0
Storlek: 3-9 månader precis som den bruna, dock blev denna lite större
Garnåtgång: 72 gram
 
Även denna gången fodrade jag mössan. Jag tog en bit trikåtyg från en pyjamas som gått sönder. Jag stickade mössan i övrigt nästan helt efter mönstret den här gången. Det jag ändrade var att sticka några färre varv på raglanpartiet. Jag gjorde också några förkortade varv runt pannan.
 
Eftersom den här blev lite större får den vara extramössa nu. Till nästa höst/vinter är den nog fortfarande lagom. Annars får jag sticka en till! ;)
 
I made another hat for my daughter. It's the Barnehagelua (here on Ravelry). I added some lining again with some fabric from an old pajama. It's knit in size 3-9 months. I used size 3,5 needles for the garter stitch and 3,0 for the ribbed sections. Then I bound off with size 4,0. I used up 72 grams of yarn. It's a mix of a wool yarn called Schachenmayr Juvel (light grey + brown), Schafwolle sock yarn (the blue speckled) and Flying flock (the dark grey wool yarn). It turned out a bit larger than the brown one so it's a back up for now and hopefully it will still fit next winter!

2 comments:

  1. Vilken söt liten mössa! Den passar ju utmärkt att använda restgarner till :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja den blir gullig :) Och varm! Kul sätt att testa olika färgkombinationer/randningar också.

      Delete