Pages

Tuesday, March 20, 2018

Day of DIY # 133. Green garter cardi.

Här är min senaste koftkreation! Och det är faktiskt min bästa hittills :)


Den är supermjuk, varm och luftig på samma gång. I min kropps nuvarande tillstånd är passformen perfa. Hoppas på att den passar lika bra om några månader också :) Jag tror jag håller på att konvertera till rätstickningslägret lite. Så bouncy!

 Garn: Jag är ett litet ylle så... ull. Merparten är från Klippans Yllefabrik och så lite av mitt egenfärgade + en rad med Rauma finull som jag testade för första gången :)
Mönster: eget påhitt. Basic raglan men med rätstickad kropp och slätstickade ärmar. Blev riktigt bra! Fickan är rätstickad på olika ledder mest för att jag ville testa hur det blev.
Stickor: 3,0 till ärmmuddarna, 3,5 till ärmarna och oket, 4,0 till kroppen och så maskade jag av i nacken med 4,5
Garnåtgång: 292 gram. Det gick åt 264 gram av basfärgen.


(här tyckte min man jag skulle sluta posera som en seglare haha)


 Sen jag blev mamma är det prio att alltid ha snorpapper till hands = viktigt med ficka på alla sticken! Och nedvikbara muddar is the shit så det gjorde jag på denna också!

Glömde såklart fota bandet på insidan så här kommer en skruttig mobilbild. Det är egentligen lite onödigt brett men så fint band så jag tog det ändå! Så najs att kunna sticka en kofta utan att behöva klippa upp den också. Kommer lätt sticka fler av denna modell :)

Det var väldigt ljust ute den dagen haha.

Bäbis i motljus <3

I made a garter stitch cardigan and it turned out awesomely! The arms are knit in stockinette stitch which was the perfect combo. I knit it with a lot of snuggly warm wool, mostly from Klippans Yllefabrik but also some of my plant dyed and a dark green from Rauma finull. The arm cuffs are knit with size 3,0 needles, the arms and yoke with 3,5, the body with 4,0 and I bound off in the neck with 4,5. So nice to not have to steek for once! It weighs 292 grams and used up 264 grams of the base color. I can see myself making a lot of these cardigans in different color combos... :)

10 comments:

  1. SÅ fin som vanligt! Älskar alla små detaljer som olikfärgade knappar, ränder och fickan :) Plus de långa muddarna! Varför har inte alla tröjor det undrar jag?

    ReplyDelete
  2. Hör av dig om du tröttnar på denna;) Blev superfin och vilken härlig färg, en riktig vårgladfärg!!:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha tack! :D Denna tröttnar jag nog inte på i första laget :D

      Delete
  3. UNDERBAR kofta Helga! Så fint med de rätstickade maskorna mot de slätstickade ärmarna och jättefint med randningen i oket. SÅ fin kofta! Jag förstår att du är nöjd!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Vad fin kommentar 😊 det är så kul att utvecklas med varje plagg!

      Delete
  4. Men! Är du gravid igen? Det har jag missat! Måste kika in här oftare. Grattis! Hur långt blir det mellan de två små?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Det blir 22 månader emellan vilket känns både kul och superläskigt!

      Delete
  5. Underbar kofta! De olika knapparna ger den verkligen en underbar själ :D Du har inte funderat på att bli mönsterdesigner, du gör verkligen fina mönster!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh tack! Vilken fin komplimang :) jag hade nog tyckt det var för mycket jobb att göra mönster till andra men kul hade det varit!

      Delete