Pages

Saturday, November 3, 2018

A journey in sweaters.

För nån vecka sen gjorde jag denna bilden och la upp på insta. Tycker det är så härligt att se alla tröjor jag stickat (till mig själv) på en gång! Sen blev jag så sugen på att göra fler små kollage, med alla tröjor jag stickat i vuxenstorlek. Har faktiskt stickat 11 vuxentröjor!

Den första. Plötulopi och ränder. Steekad och uppklippt innan jag visste vad en steek var haha. Så bra sätt att aldrig bli rädd för det! ;) Gav bort den till en av mina systrar eftersom den blev för kort i ärmarna till mig :)

Sen kom jag på att det är jättekul att sticka tröjor :D Stickade den färgglada nästan helt efter ett mönster och efter det var det lätt att börja göra egna raglantröjor! :) Den svartröda blev jag jättenöjd med. Så skön! Nu är den dock för liten och jag tycker inte så mycket om superwash. Den blåa midjekorta var rolig att sticka men den töjde ut sig så mycket eftersom den innehöll en del bomull (?) och så blev den för vid i halsen. Så jag tovade den och sydde ett underlägg av istället.

Stickade endast en tröja till mig men den är ju ett mästerverk så :> mådde inte så bra under hösten så det blev inte mycket annat skapat heller. Tycker fortfarande den här tröjan är så himla fin! Däremot har den töjt sig mycket nedtill och är aningen kort så jag ska sticka på en mudd nån gång i framtiden (tex när jag slutat amma och använder tröjor igen ;))

Sticklusten och måendet blev bättre och jag hann faktiskt sticka färdigt dessa 2 trots att det kom ett litet Drakbarn mitt i. Bomullströjan blev för liten så den har jag gett bort till en av mina svägerskor (bra att hålla kvar den i familjen iaf :D) och slöjdkoftan har krympt ihop så den är för liten nu! Så tråkigt!!

En snabbstickad och en helt mönsterstickad! Den oranga tog ett tag innan jag började gilla faktiskt. Konstigt för den är ju väldigt fin :) Kan dock bara använda den ute för annars blir jag alldeles för varm så den används mest vår eller tidig höst. Den mönsterstickade är liite för låg i halsen men passar ju utmärkt med en skjorta under :) Första tröjan utan raglanok dessutom! What!

De 2 bästa har jag stickat i år! :) Den gröna använder jag nästan varje gång jag ska ut för den är så bra helt enkelt! Varm, bekväm och praktisk. Och fin, icke att förglömma ;) Den blåa använder jag mycket hemma. Kul att göra en helt annan ok-teknik också :D

Kanske blir jag färdig med en tredje i år också. Vi får se :) Vi kan väl iaf konstatera att jag är en riktig tröjstickare. Jag har så många idéer (och garner!) så det kommer kanske fler kollage :) Tur för mig också att jag har en man som alltid ställer upp som fotograf  <3

Vilken tröja är din favorit?

6 comments:

  1. Haha, kul att jag sattoch funderade på vilken av mina egna som är min favorit, tills jag fattade 😂 Jag tycker den mönsterstickade, den gröna ooch den från 2015. Tror jag, alla är fina på sitt sätt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja men du har ju flera fina handgjorda! :) ja om jag skulle välja 3 skulle det nog bli dem också. Eller den kortärmade måste nästan också vara med hehe

      Delete
  2. Så många fina, det är svårt att välja. Men jag säger nog slöjdtröjan. Den är fin och idén är kul.

    ReplyDelete
  3. Den mönsterstickade är ju magisk för att det är så fint och färgglatt mönster. Men jag har också en förkärlek för koftor som är stickade uppifrån och ner som den kortärmade. Tycker att det är väldigt fint.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja jag blir lite förvånad över att jag orkade sticka så mycket mönster faktiskt :p den kortärmade är faktiskt stickad nerifrån och upp. Precis som alla mina tröjor hehe. Jag är lite förutsägbar på det viset:>

      Delete