Pages

Thursday, November 1, 2018

Day of DIY # 137. Short sleeved einband sweater.

För ett par veckor sen blev jag färdig med den här tröjan. 

Garn: Isländsk entrådig ull (einband) i olika blåa nyanser
Mönster: hittade på själv. Inspirerad av min bröllopsbolero
Stickor: 3,0 till ärmmuddarna och 3,5 till resten. Maskade av med stickor 4
Garnåtgång: 165 gram


Oket är gjort genom att minska på de rätstickade ribborna. Jag stickade den fram och tillbaka för jag tänkte ha en öppning men sen ångrade jag mig. Den blev lite snäv så jag plockade upp och stickade en rätstickad kant och sen virkade jag ihop med den ljusa färgen. Gillar detaljen som blev helt oavsiktligt! (som vanligt hehe :))

Under våren var jag på garnfärgarkurs igen och då hade jag med mig ett av de ljusa nystanen som jag helt enkelt slängde ner i en av grytorna en stund :D Sen kunde jag inte hämta mer av basfärgen när jag kom till den ärmen så jag tog det färgade istället. Kul att se lite mer hur det blev :) (och så blev det en till oavsiktlig detalj haha)



Jag och lillingen råkade matcha.

 Gillar verkligen de rätstickade ribborna! Har gjort det på en annan tröja (som jag inte hunnit blogga om och som jag ska göra om lite) tidigare under året :)

Sen skulle jag vara kreativ i mitt poserande. Det gick väl sådär.

Så himla bra hemmatröja! Just nu använder jag den över mina amingströjor när jag är lite frusen. Eftersom den går upp i halsen (min första polo!) så värmer den så bra! Men fortfarande inte supervarm eftersom garnet är tunt och den är rätt löst stickad :)

Så här nöjd är jag! Har redan en massa planer på alla tröjor jag måste sticka i einband. Och alla kortärmade tröjor jag måste sticka också. Så lyxigt att bara behöva göra hälften så mycket ärm!! ;) Så roligt också att sticka något av garnet jag köpte när jag var på Island! <3

2 comments: