Pages

Tuesday, February 17, 2015

Changing it up with the food.

Hej!
Jag försöker lägga om min kost lite och äta (ännu) mer grönsaker och mindre spannmålsprodukter. Här är lite matinspiration och vad jag ätit på sistone.

 En enkel och rätt snabb vardagsmiddag som var riktigt god! Omelett med lite paprika, lök, kalamataoliver och några skivor ost på toppen. Till det hade jag en bit mögelost (skulle kunna äta mögelost varje dag asså!), gurkskivor + blomkål och hyvlad morot (vill typ hyvla all mat just nu haha, så gott) med olivolja och pressad citron (vill även äta allt dränkt i citronjuice mmm).

 I ett försök att äta mer bönor har jag återupptäckt marinerade stora vita bönor. Här är det bönor, kalamataoliver (som jag också kan äta varje dag lol), hackad rödlök + vitlök, olivolja, vitvinsvinäger, hackad basilika, salt och peppar. Så. himla. goda.

Sen åt jag lite mer blomkål + morotssallad och stekte tomat- och zucchiniskivor. Obs på att jag måste googla stavningen på zucchini typ varenda gång haha.

En annan ny favorit är zucchinigratäng. Inspirerat av det här receptet men ändrat en del pga äter inte bara stenåldersmat. Vi har haft vanlig grädde istället för kokosmjölk + inte haft ingefära eller chili i. Plus andra proportioner. Men ja, inspirerat var det ja! Här är lite fräst lök och bacon. Går säkert jättebra att göra vegetariskt också :) Kanske ha i lite bönor istället för baconet.

Måste vattna ur zucchinin. Och nästa gång jag lagar't ska jag göra det på en kökshandduk som de föreslog haha. Eller skaffa riktigt hushållspapper lol.

Och äter du mejeriprodukter kan du ju lika gärna hälla en halv påse riven ost ovanpå kalaset. Why not liksom! Detta är svingott! Och rätt gött att det bara går åt en förpackning bacon till 5-6 portioner :)

En annan kul grej vi testat är bönpasta fast det fick jag ingen bild på. Gott var det iaf och ett bra alternativ till vanlig pasta ibland :) Någon som har något annat kul mattips?

Here's some food inspiration! I'ven been trying to change my diet a bit to eat more nutritious. I've especially been feeling raw cauliflower + carrots with lemon juice, marinated beans and zucchini casserole. YUM!
Toodels!

3 comments:

  1. Hummus! Med mycket citronsaft. Det har jag nyligen nyupptäckt :) Eller testa mandelbollar om du vill äta vegetariskt. Det är visserligen ströbröd i, men det är en del, inte hela rätten. Supergott! (och några rejäla potäter till!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmm hummus är gott! Och något med citronsaft låter ju bara bra :) Vi lagade mandelbollar för 100 år sen faktiskt och förundrades över att konsistensen blev som köpe-köttbullar :p Fast gott hehe. Jag håller mig inte borta från sånt helt asså. Det var mest så att ett tag blev det pasta nästan varje dag och det kändes lite dåligt.

      Delete
  2. Tack för din långa kommentar, det var roligt att få en så lång! Det där med att gå en långpromenad och ta kameran med, det gjorde vi ju ofta om helgerna förr men på något vis har vi glömt bort att man kan göra sånt... måste börja med det igen! Tack för tips :-)

    Din mat ser god och inspirerande ut! Det är kul att få lite nytändning i matlagningen, det behövs mellan varven. Jag har kört fast lite på sistone så jag köpte Coops Vår gröna kokbok för att få lite tips.

    ReplyDelete