Pages

Sunday, July 31, 2016

Some eco friendly purchases.

Hej!
Idag tänkte jag visa några köpta saker som jag tycker är bra för miljön :) Jag har tänkt mer miljövänligt de senaste åren vilket lett till en massa roliga saker. 2011 skrev jag några tips om vad jag gjorde för miljön som du kan läsa om här. Det var ju året jag upptäckte no poo vilket jag är så glad över! Det började med mitt hår och spred sig till min kropp, i form av egna body butters, läppcerat och deodoranter. Jag minns faktiskt inte sist jag köpte en hudkräm eller cerat :) Och om en börjar med det ena så följer oftast det andra. Min grundtanke är att försöka köpa så lite saker som möjligt och om jag ska köpa något så ska det vara bra och hålla länge.

För ett par månader sen köpte vi glasmatlådor på IKEA. Jag var så trött på dem vi hade i plast. Jag hade haft dem i flera år men under pluggtiden värmde jag dem mycket i mikro och åt ur dem så de var väldigt repiga i botten. Och det känns faktiskt inte så najs eller nyttigt. Så istället för att köpa nya i plast som skulle hålla några år (och förmodligen avge konstiga ämnen örk) köpte vi dessa i glas. Jag är väldigt nöjd med dem än så länge :) Vi köpte 2 av de största och 4 var av de mindre storlekarna.

Jag tycker om att dricka saker med sugrör. Vi har en massa plastsugrör men de är inte så roliga att använda mer än en gång. Och dessutom har de för liten öppning för att dricka smoothie ur. Jag hade först tänkt köpa glassugrör men de var slut när jag skulle beställa så det blev metall istället. Vilket jag är glad över för det känns lite mindre klirrigt. Beställde dem från Lapland Ecostore. Ett annat tips till alla smoothielovers är att köpa en stor burk oliver och sen använda burken som glas 8) Och att göra smoothie med banan, limesaft, apelsinjuice, vatten och isbitar. Så enkelt och gott mmm.

Muffinformen i silikon köpte jag för att kunna göra tvålar. Går att använda om och om igen :) Cerathylsorna har jag också använt flera gånger. Pumpflaskan köpte jag för att ha olja till barnet i. Tänkte att det är enklast och minst kladdigt med pump :) Köpte den på Åhlens tillsammans med den lilla tuben. De hade en massa bra förpackningar. Jag tänkte att tuben kunde bli bra till nån hemmagjord salva men har inte hunnit testa den än.

Jag hade egentligen tänkt virka eller sy bomullsrondeller men har inte orkat så när jag ändå skulle köpa lite grejer från nätet beställde jag rondeller också :) Har inte hunnit testa dem ännu men de känns väldigt mjuka och sköna. Köpte dem från Minimundus.

Och här är två grejer till som jag inte hunnit testa än. Jag använder menskopp för det mesta men brukar ändå behöva ha något litet trosskydd. Vilket stört mig eftersom jag då ändå måste slänga saker varje gång jag har mens. Så nu passade jag på att köpa 3 tygbindor som jag kan testa när jag får mens igen (vi kan väl vänta rätt länge med det va). De hade tygtrosskydd också så om dessa funkar bra köper jag nog såna också. Det blev också 2 paket med amningsinlägg som jag hoppas ska funka bra.

Förutom att spara på miljön så blir det ju en del sparade pengar i längden också vilket är en trevlig bonus! :) Har du några bra tips på saker som underlättar ett grönare liv?

Here are some items I've bought to facilitate a greener life. Glass boxes for left over food and metal straws. I use the silicone mold for making soap and the reusable plastic casings for storing home made lip salve. I recently got the pump bottle so I can store oil for the baby easily on the nursing table. I've also gotten washable make up remover pads, sanitary pads and nursing pads that I hope will work well :)

Toodels!

3 comments:

  1. Åh tack för en massa bra tips! Tänk vad mycket man faktiskt kan ersätta och ändra i sin vardag, som man inte tänker på :) skulle gärna prova göra egna tvålar osv!
    Mvh
    www.amandasminnen.wordpress.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är väldigt roligt också tycker jag :) Det behövs inte alltför mycket material heller om du inte vill testa göra alla grejer på en gång. Tips är att samla ihop några bra burkar tex från body butter om du vill göra salvor eller så :)

      Delete