Pages

Friday, August 19, 2016

Day of DIY # 101. First cardigan for our baby.

Titta, en drak-kofta!

Och den är jättefin och randig :) (fast svår att fota :S färgerna är väldigt starka IRL) Kommer ju inte vara lagom förrän om några månader men men :)

Stickad efter det här mönstret (som jag dock tyckte var lite krångligt skrivet, tur att jag stickat cirka 100 raglantröjor redan). Annars var det ett bra grundmönster att ha :) Håller ju på med nummer 2 redan hehe. Det färgglada garnet är Järbo Fantasi som jag köpte för nästan 5 år :) Det kommer liksom alltid till användning nån gång vet ni. Det svarta är Schachenmayr Juvel och det köpte jag bara förra året :p Fantasigarnet är 50 % ull + 50 % akryl och det andra är 100% superwash. Så den är ju onekligen väldigt mjuk och gosig.

Det gick åt 74 gram av det färgade och närmre 100 gram av det svarta (för lite kvar för att väga med min våg iaf). Så najs! Juste, använde stickor 3,5. På nästa kanske jag stickar ärmarna på en halv storlek mindre för de blev lite lösare stickade än kroppen.

Och som att det inte redan var nog så har jag för första gången sytt ett band under knappkanten :) Proffsigt värre (och verkligen inte så jobbigt). Ps mamma, det är ditt band så du får säga till om du vill ha tillbaka det ;)

The first (of hopefully many!) cardigan for our baby is finished :) Knit with size 3,5 needles and not a single purl in sight! 8) It's made with a black 100% wool yarn and two color shifting yarns in 50 % wool + 50 % acrylic. It weighs about 170 grams. I'm very happy with how it came out. I even sewed in a ribbon for the buttons so it will last longer :)

Tre andra babyprojekt

9 comments: