Pages

Monday, April 20, 2015

Day of DIY # 81. Pillow casing.

Hej!
Det finns människor som är så bra att de förtjänar ett broderat kuddfodral alla dar i veckan. Jag hade idéen till det redan i julas men då hanns det inte riktigt med. Och sen orkade jag inte vänta ända till födelsedagen :p Jag hade allt material hemma och allt (förrutom det mesta av garnet) är second hand så det var bara att sätta igång! Det blir dessutom ett bidrag till Husmorsskolans Syförening :)

Ta-dah! Är så nöjd att den blev exakt som jag hade tänkt. Och att jag provade med ett infällt broderi (eller vad det nu kallas) och att det blev så bra!

Började med att brodera på ett gammalt lakan (som vanligt). Trådarna är loppisfynd. Paraplyet sydde jag på maskinen, kul att testa det med :) Vet inte varför jag fotade det i motljus menmen.

Tyget på själva kudden var lite trasigt så jag passade på att sy ett nytt i matchande färg :) Också gammalt lakan.

Jag ville ha snörning för jag tycker det är fint och så behöver en ju inte krångla med blixtlås :) Virkade 10 remmar med bomullsgarn och virknål 2,5 = min favvo.

På baksidan är det bara rutigt. Det fina blåa rutiga är en duk jag ärvt från min mormor och morfar (tillsammans med lakanen).

För att få fast snörena och gömma dem lite snyggt sydde jag ett band över på båda sidorna. Ett sånt där bra att ha-band som ju blev bra att ha :)

Texten kommer såklart från Rihannas låt Umbrella som spelades kraftigt när vi tog studenten och liksom blev vår låt.

I made this pillow casing for my best friend. Umbrella's been our song since we graduated in the summer of 2007 when it was played all the time. All the material except most of the yarn was second hand, bought or given. It turned out the way I had pictured it and I'm really pleased :) The bff was also happy!

Because when the sun shines, we'll shine together
Told you I'll be here forever
Said I'll always be your friend
Took an oath, I'ma stick it out to the end

Now that it's raining more than ever
Know that we'll still have each other
You can stand under my umbrella
You can stand under my umbrella
<3

Toodels!

7 comments:

  1. Wow vad fin den är! Nu blev jag sugen att börja brodera igen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja jag glömmer mellan gångerna hur roligt det är :)

      Delete
  2. Riktigt kult och originellt!

    ReplyDelete
  3. Jag gillar den jättemycket, tycker att det var väldigt smart lösning med snörena!

    ReplyDelete