Pages

Thursday, April 16, 2015

This whole business of making things.

Hej!
Jag går till och från mitt jobb de flesta dagar. 30 minuter dit och 30 minuter hem. Jag lyssnar aldrig på musik utan tänker på det ena och det andra. Mest av allt tänker jag nog på slöjd och skapande.

 Helst stickning men en del annat slinker också med. (Så här ser det ut när jag väger en stickning)

Ibland tänker jag på vilken bra grej slöjd är. Hur politiskt och frigörande det är. Självständighet, självsäkerhet, solidaritet, skoj! Och så anti slitochslängsamhället. Slitochslängsamhället, du är sämst! (En av handdukarna jag ärvt av min mormor och morfar hade fått ett hål. Jag gjorde en enkel lagning genom att zickzacka över det trasiga och kan fortsätta använda den ett tag till:)

Det är så skönt att inte behöva köpa saker i affärer hela tiden. Jag gör saker till mig själv och till andra. Saker som blir personliga, så som jag vill ha dem eller bara allmänt bad ass (Syster R önskade sig en skrubbvante vilket jag tyckte lät skoj så jag virkade en halv vante och sydde ihop den med en bit tyg. Väntar på en recension för att se om jag ska utveckla detta vidare.)

Det finns så många coola slöjdare som inspirerar och lär ut. Som får en att vilja testa nya saker och utvecklas :) I år har jag målat lite vilket jag knappt gjort förut. Och även om jag nog aldrig kommer palla lära mig "måla på riktigt" så tycker jag det är roligt! Och avslappnande på ett annat sätt (förrutom för min rygg haha).

Känslan av att se något växa fram, och bli precis så där bra som du hade tänkt. Äkta feeling.

 Och från en typ av skapande är det inte så svårt att gå till en annan. Jag hade nog inte börjat med no poo om jag inte redan tyckte det var kul att skapa saker och att försöka vara lite snällare mot miljön och min egen kropp.

Jag skulle nog kunna prata om detta hur länge som helst hehe. Blir kanske fler tankar en annan gång :)

Just some thoughts on crafting and how it's such a liberating confidence boost. Plus it makes me not need to buy stuff as much and I can make awesome and personal gifts for my peeps :) I feel like the creativity spills from one area to another. From yarn to fabric to canvas to embroidery floss to beeswax to pearls to metal wires AND BEYOND! ;)
Toodels!

5 comments:

  1. Hejsan!
    Gillar din blogg och har följt den ett tag.
    No poo hur börjar man med det. Hur gick du tillväga?
    Tacksam för svar! :)

    Bodil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Vad glad jag blev för din kommentar :)
      Jag började faktiskt bara med att sluta :P Slutade tvärt med schampoo och började med honung. Efter det tvättade jag med olivtvål + äppelcidervinäger utblandat med vatten. Här har jag skrivit lite om vad jag testade i början. http://rainbowcreativity.blogspot.se/2012/11/chem-free-hair.html

      Jag har testat många olika metoder och jag kommer nog fortsätta byta. I somras tvättade jag bara med vatten under ett par månader och det passade bra då. Här har jag skrivit om det. http://rainbowcreativity.blogspot.se/2014/08/the-ultimate-no-poo.html

      Jag rekommenderar verkligen nopoo.se. Där kan du läsa om en massa olika metoder. Det är många som fasar ut schampoot och tvättar med ett "sista schampoo" (som innehåller SLS men inte silikoner). Jag tror att olivtvål skulle funka bra till det också, det gjorde verkligen mitt hår superrent. För tillfället använder jag balsam vilket jag tycker funkar bra och är smidigt men jag misstänker att jag kommer försöka med enbart vatten i sommar igen :) Fråga gärna på om det är något mer du undrar!

      Delete
  2. Vad fint du skriver om den kreativa processen. Det handlar ju om så många saker, att välja bort sådant som har en negativ inverkan, men framför allt att välja positiva saker som påverkar både på det personliga planet och samhället i stort. I kreativiteten finns en otrolig sprängkraft.

    ReplyDelete
  3. Du sprudlar ju av kreativitet och det är ju extra bra att gå promenader utan något annat som stör en goda kreativa tankar. :)

    ReplyDelete