Pages

Thursday, September 15, 2016

What ever happened with all the plums?

Hej!
Ni kanske minns att jag gjorde ett inlägg om plommon, då i det där andra livet. Asså livet innan Draken kom ut. Känns som att det var 100 år sen. Och nu är det ju inte alls plommonsäsong men jag hade redan gjort i ordning bilderna så nu kommer de ändå. Här är alltså vad jag gjorde av plommonen :) Har fortfarande två påsar i frysen. Blir tråkigt när de tar slut!

En morgon skivade jag några halvor och la på min gröt. Mums!

Fruktmellis! Jättegoda päron från vår grönsakslåda + plommon + persikor (snyft på att persikosäsongen typ är över + haha på att jag råkade skriva pärsiko först!! weird)

Ett tag fick jag ju dille på att äta chiapudding. Gör jag iofs fortf varje dag men nu har jag den blendad i min smoothie 8)

Apropå smoothie så hade jag ju såklart plommon i den också. Den fick en inte alltför charmant färg men smakade gott! :) Jag har ätit grön smoothie till lunch de senaste dagarna och då har jag frysta plommon i. Så najs att ha "isbitar" som ger god smak och mer mättnad :)

Min sambo tycker om att baka och jag tycker om att äta det han bakat. Ett annat bra användningsområde till glasmatlådorna (som jag skrev om här) är att baka i dem! Nu har vi liksom glasformar i flera olika storlekar :) Och sen är det ju bara att sätta på locket om det blir något över. Häromdagen gjorde sambon en omelett i en av formarna, blev jättebra!

Kan verkligen rekommendera att ha plommon i smulpajen! Syrligt och gott :)

Men det bästa, och mest otippade, var ändå att torka plommonen. Vi lånade den här roliga torken från sambons föräldrar.

De ser inte alltför mycket ut för världen men det är faktiskt den godaste torkade frukten jag ätit :) Smakar godis! Nästan så där gott så de blir stående i skåpet för att de inte ska ta slut. Typ som med torkad fisk ;) Borde faktiskt äta några till mellis idag!

What we did with all those plums!

Toodels!

3 comments:

  1. Vi har faktiskt plommonsäsong här fortfarande då flera av grannarnas plommonträd först nu b örjat ge mogen frukt :D:D De torkade plommonen lät verkligen helt otroligt goda och jag tror faktiskt att jag måste ta och testa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad najs! Då var det ju inte helt opassande inlägg 8)

      Delete
  2. Jättebra timing för detta inlägg, säger jag också, för jag har funderat mycket på hur alla plommon ska tas tillvara för äter man allt på en gång är risken att det blir många toalettbesök. Nu ska jag också frysa in och prova paj också!!

    ReplyDelete